Prekážky sú neodmysliteľnou súčasťou cesty, ktorá vedie k vytúženým cieľom nielen v bežnom živote, ale aj vo svete podnikania. Krízy sa nevyhýbajú žiadnej firme a ak ich zvládne, posunie ju to ďalej k lepšej konkurencieschopnosti i úspechu.
Kľúčom k zvládnutiu problémov vo firme jekrízový manažment. Ide o schopnosť organizácie reagovať na neočakávané udalosti v podobe finančných ťažkostí, kybernetických útokov či prírodných katastrof. Manažment zmien sa týka, napríklad reštrukturalizácie, zavádzania nových technológií alebo zmien firemnej kultúry.
Ak firma nemá v internom tíme k dispozícii profesionála, potrebného pre realizáciu zmien, môže využiť dočasného odborníka, ktorý je schopný zvládať špecifické úlohy a je ním interim manager.
Príbehy úspechu firiem, ktorých krízový manažment a manažment zmien urobili silnejšími
Ak sa vaša spoločnosť momentálne pasuje s problémami, je potrebné pozrieť sa na ne ako na výzvy. Ak ich prekonáte, posuniete sa ďalej. Ako príklad vám poslúžia aj príbehy dvoch svetoznámych značiek, ktorými sú Tesla a Toyota.
Tesla je výrobcom elektromobilov, ktoré sú obľúbené po celom svete. Avšak v roku 2018 sa pasovala s problémami vo výrobe. Tie viedli k oneskoreniu dodávok a zníženiu zisku. Čelila kritike zo strany investorov i prognózam analytikov, ktorí sa obávali o jej schopnosť plniť výrobné ciele. Generálny riaditeľ Tesly, Elon Musk, však zriadil nové výrobné linky, prijal nových zamestnancov a implementoval ďalšie zmeny s cieľom zvýšiť produktivitu. Vďaka zvýšeniu výrobnej kapacity si spoločnosť splnila výrobné ciele, znížila výrobné náklady a zlepšila ziskovosť.
Ďalším príkladom úspechu, vďaka zavedeniu krízového manažmentu, je značka Toyota, ktorá v roku 2015 zistila, že airbagy používané v ich vozidlách od spoločnosti Takata sú nebezpečné, teda môžu spôsobiť zranenia, či dokonca smrť. Spoločnosť stiahla vozidlá z obehu a v spolupráci s firmou Takata problém riešila. Zamerala sa na vykonanie kontroly kvality a zaviedla nové bezpečnostné opatrenia. Snažila sa o transparentnú komunikáciu so zákazníkmi a verejnosťou. Aj v tomto prípade efektívny krízový manažment pomohol svetoznámej značke zvládnuť krízu s airbagmi.