Staré dobré Birkenstocks, dalo by sa povedať. Hoci sa tieto papuče môžu na prvý pohľad zdať nezlučiteľné s luxusom, stali sa magnetom priťahujúcim veľké módne mená. Veď značka má na svojom konte spoluprácu napríklad s Jil Sander, Dior, Stüssy, ale napríklad aj nedávne spojenie s obuvníkom Manolom Blahnikom. Ponúka sa tak otázka, či korkové šľapky, ktoré stoja stovky dolárov, naozaj potrebujeme?
Niet pochýb o tom, že nám dôverne známa obuvnícka značka Birkenstock je na vzostupe. Na vrchol módneho Olympu má možno ešte ďaleko, ale cestu si dláždi spoluprácami, ktoré si ušila na mieru svojim potrebám a túžbam onoho vrcholu dosiahnuť. Stavia tak na svojich pevných stavebných kameňoch – nemecká značka obuvi, známa pre svoju korkovú podrážku a minimalistickú estetiku, si vytvorila meno ako výrobca obuvi, ktorá je odolná, všestranná a ergonomická. Jej sandálky boli obľúbené vďaka svojej ortopedickej podpore medzi vojakmi v 2. svetovej vojne vďaka ich ortopedickej podpore, ale až na začiatku 90. rokov to bola trendsetterka Kate Moss, ktorá bola videná v milovaných sandáloch Arizona a urýchlila ich cestu k vrcholu. Aj vďaka nej topánky Birkenstock prekonali šatníky našich otcov a vstúpili do sféry cool módnych artiklov.
Možno vzostup tejto značky urýchlila aj pandémia, za ktorej sa apetít spotrebiteľov posunul smerom k čo najvyššiemu pohodliu – podľa globálnej aplikácie pre fashion nakupovanie Lyst sa napríklad na jar roku 2020 počet vyhľadávaní značky Birkenstock zvýšil o 225 %. Ale možno je to práve vďaka spoluprácam s návrhármi, ktorými značka rozohráva hru vysokej módy s väčšou vážnosťou než kedykoľvek predtým. Nie je to totiž tak dávno, kedy popri klasickej hlavnej línii značky vznikol aj dcérsky brand Birkenstock 1774, ktorý je koncipovaný ako výkladná skriňa špeciálnych projektov. Jeho globálny húb v Paríži napríklad funguje ako inkubátor pre rozvoj inovácií a nových partnerstiev, aby predviedol jedinečnú spoluprácu Birkenstock s najbrilantnejšími vizionármi módneho sveta.
Spolupráca ako kľúč k úspechu
Výrobca obuvi už skôr uverejnil kolekcie, ktoré vznikli v spolupráci s konceptuálnym návrhárom Rickom Owensem, odevnou značkou Valentino či napríklad s magazínmi Monocle alebo O32c. Od roku 2020 sa pod strechou kreatívneho hubu uskutočnilo viac ako sedem pozoruhodných módnych spoluprác Birkenstock s labelmi ako Proenza Schouler, Jil Sander, Toogood a Stüssy.
Rick Owens pretransformoval svoju temnú estetiku do vlastnej verzie sandálov Birkenstock Arizona vyvážením prirodzeného vzhľadu korkovej podrážky reflexnými striebornými pásikmi. Potom Jack McCollough a Lazaro Hernandez, návrhári stojaci za newyorskou značkou Proenza Schouler, prepracovali charakteristické sandále Arizona a Milano súčasným spôsobom a spojili v nich funkčnosť so štýlovou dievčenskou estetikou. Pracky boli nahradené zapínaním na suchý zips, švy zamenené za žiarivé kontrastné prešívanie a zemité farby, na ktoré sme si všetci zvykli, boli vymenené za uhladené monochromatické tóny. A na konci minulého roku Dior urobil sandále Birkenstock kľúčovým prvkom zimnej pánskej show Dior 2022/2023, ktorých jasným highlightom je model zdobený kvetmi. Ten presne vystihuje to, čo Dior označuje ako nový symbol jeho afinity k prírode.